نوشته شده توسط : hr

 مارانتا

گل مارانتا Maranta گیاهی است از خانواده مارانتاسه Marantaceae که بلندی آن در انواع مختلف به 20 تا 40 سانتیمتر می رسد . 

انواع مختلف گل مارانتا Maranta دارای برگهای سبز با نقش های سبز تیره و زیتونی و رگه های زرد و قرمز میباشد که بخاطر برگهای زیبایش مورد توجه قرار گرفته است .

 


انواع مختلف گل مارانتا Maranta:
1 – گل مارانتا لوکونورا M. Leuconeura : نوع اصلی این گیاه است و تنها گونه ای می باشد که برای داخل خانه کاشته میشود .اصل آن از مناطق استوائی آمریکا میباشد . 
این گیاه دارای برگهای سبز با لکه های زیبای سبز تیره و بطول 10 تا 13 و عرض 7 سانتیمتر میباشد .
2 – گونه ای دیگر بنام مارانتا فاسینتاتور M.Fascintator : وجود دارد که در طبیعت بصورت وحشی وجود ندارد بلکه نوع پرورش یافته ای است که مصنوعا بوجود آمده ، برگهایش بسیار زیبا و منقش میباشند . 
این گونه جدید گرچه زیباتر و دلفریب تر است ، در مقابل ظریف تر نیز بوده و نگهداری ان دقت بیشتری می خواهد .
3 – گل مارانتا کرشووآنا M.Kerchoveana: با برگهای سبز روشن که بنظر نقره ای می آیند و دو ردیف لکه های سبز تیره در طرفین رگبرگ اصلی و در طول برگ .
4 – گل مارانتا اریتروفیلا M.Erythrophylla : با برگهای منقش بسیار زیبای سبز زیتونی و همیشگی با دو ردیف لکه های سبز روشن در دو طرف رگبرگ اصلی و در امتداد رگبرگ و خطوط قرمز شفاف از کنار رگبرگ اصلی به سمت لبه برگ بصورت پَر .

علاقمندان گل مارانتا Maranta باید بمجرد خرید و آوردن گل مارانتا Maranta به منزل آنرا به گلدان جدیدی منتقل کنند که دارای دهانه عریض و عمق کم باشد تا رطوبت بحد کافی از سطح گلدان به زیر برگها برسد .

زیرا چنانچه در گلدانهای معمولی گذاشته شود ممکن است خشکی هوای اطاق به برگها صدمه زده سبب خشکی آنها بشود .
خاک مناسب برای گیاه مارانتا Maranta ، خاکی است که دارای مواد آلی باشد .
لذا مخلوطی از خاک برگ و کود حیوانی پوسیده بسیار مناسب خواهد بود .
در تابستان گلدان گل مارانتا Maranta را از معرض تابش مستقیم نور آفتاب محافظت کرده و در تمام طول سال حرارتی برابر 12 – 18 درجه سانتیگراد و رطوبت کافی برای آن فراهم نمایند.
تکثیر مارانتا Maranta :

زیاد کردن گل مارانتا Maranta از طریق تقسیم ریشه امکان پذیر است .

عنوان گل مارانتا بر گرفته از نام گیاه‌شناسی به همین نام است و اگرچه سالهای متمادی مارانتا را برای نگهداری در آپارتمان مناسب نمی‌دانستند ولی اکنون به خوبی با محیط سازگار شده است.

این گیاه، بومی آفریقاست، برگ‌های آن منقوش و گرد است، رگبرگ اصلی به رنگ روشن در آمده و هاله‌ای رنگین بخش مرکزی را از سایر قسمت‌ها متمایز می‌سازد، رگبرگ‌ها کاملا نمایان و منظره دلفریبی به برگ می‌دهند، گیاهی مناسب برای کاشت گروهی است و مقایسه جالبی در رنگ بوجود می‌آورد، در سبدهای آویزان نیز رواج فراوان دارد.



نیاز‌ها

نور: بهترین شرایط نوری برای این گیاه زیبا، نور غیر مستقیم است، در تابستان سایه را ترجیح می‌دهد ولی در زمستان تمایل به زندگی در نور بیشتری دارد، از اشعه مستقیم آفتاب بخصوص در ظهر تابستان و از پشت شیشه بیزار است.
دما: در صورتی که اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود تا حرارت ۱۰ سانتی گراد مقاومت می‌نماید ولی بهترین درجه حرارت حدود ۱۶ سانتی‌گراد است و در درجات نزدیک به ۳۰ سانتی‌گراد احتیاج به غبارپاشی آب دارد.
آبیاری: در هر حال خاک را مرطوب نگه دارید به جز هنگامی که درجه حرارت پایین‌تر از ۱۰درجه است. آبیاری ۲-۳بار در هفته در تابستان و یک بار در زمستان و هر ۱۰روز یکبار در درجات نزدیک به ۱۰درجه سانتی گراد آبیاری پیشنهادی این گیاه دوست داشتنی است.
رطوبت: غبار پاشی روزانه در تابستان و هفتگی در زمستان برای تامین رطوبت پیشنهاد می‌گردد، کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر در یک گلدان روش جالب در تامین نیاز رطوبتی است، افزودن آب به زیر گلدان همراه با سنگ ریزه یکی دیگر از راههایتهیه رطوبت پایدار است.
تغذیه: تغذیه با کودهای مایع و یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور و هر دو هفته یک بار با نصف میزان پیشنهادی از طرف فروشنده یا سازنده در رشد گیاه تاثیر مثبت دارد.
خاک مناسب: خاک باید کاملا سبک باشد، کمپوست بهترین خاک برای این گیاه است.
تعویض گلدان: با شروع رشد در بهار گلدان را با یک درجه بزرگ‌تر تعویض نمایید، مواظب باشید خاک را زیاده از اندازه فشار ندهید و آن را متراکم ننمایید، در کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر به تعویض خاک سطحی با خاک نو و غنی اکتفا نمایید.
تمیز نمودن برگ‌ها: غبار پاشی برگهای گیاه را تمیز می‌نماید، در صورت نیاز از پارچه و اسفنج مرطوب نیز می‌توانید استفاده نمایید، از مواد براق کننده به هیچ عنوان استفاده نفرمایید.
تکثیر: با تقسیم ساقه‌های زیر زمینی در بهار می‌توان مارانتا را افزایش داد.
نگهداری گیاهان گروه مارانتا مشکل‌تر از گیاهان کم توقع‌تر و معمولی خشن است، با نگهداری صحیح آن سلیقه خود را به دیگران یاد آوری نمایید.

****************************

نام علمی: MARANTA LEUCONEURA

خانواده:   MARANTACEAE  - مارانتاسه

بومی منطقه: مناطق گرمسیری آسیای جنوب غربی و هند

نورمحیط: کم

آبیاری و رطوبت: خیلی مرطوب

دمای ایده آل محیط: 30 درجه سانتیگراد

خاک و تغذیه: خاک جنگلی، خاک برگ و کمی ماسه

 

اسم علمی این گیاه Maranta leuconeura ، از خانواده Marantaceae می باشد. این جنس دارای ۲۵ گونه از گیاهان همیشه سبز دائمی است.

ونه مذکور بومی برزیل است و ارتفاع آن ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر و گسترش آن ۳۰ سانتی متر می باشد.

رگهای آن تخم مرغی و سبز روشن با لکه های قهوهای و ارغوانی بین رگبرگهای فرعی بوده و هنگامی که برگ ها به حد بلوغ می رسند به رنگ خاکستری با لکه های تیره در می آیند.

واریته دیگر این گونه برگ های سبز روشن دارند که در قسمت مرکزی سبز تیره می شوند و رگبرگ اصلی و فرعی به رنگ عاجی هستند و یا در واریته دیگر ، برگها حاشیه زرد – سبز و قسمت میانی سبز تیره دارند و همچنین رگ برگها به رنگ قرمز می باشند.

زمان شکوفه بهار و تابستان میباشد. گل های کوچک سفید که لکه های ارغوانی بر روی آن خودنمایی میکند.

نزدیک به عصر برگ به آهستگی شروع به تا شدن میکنند تا به طور کامل در تاریکی بسته میشوند ، سپس دوباره نزدیک صبح شروع به باز شدن میکنند.

مارنتا به سایه تا نور معمولی، گرمای زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.

کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان یک گرم در لیتر، هردو هفته یکبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف کرد.

مخلوطی از خاک جنگلی، خاک برگ وکمی ماسه برای رشد این گیاه مطلوب به نظر می رسد.

تعویض گلدان:با شروع رشد در بهار گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض نمایید،مواظب باشید خاک را زیاده از اندازه فشار ندهید و آن را متراکم ننمایید،در کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر به تعویض خاک سطحی با خاک نو و غنی اکتفا نمایید.

تمیز نمودن برگها:غبار پاشی برگهای گیاه را تمیز مینماید،در صورت نیاز از پارچه و اسفنج مرطوب نیز میتوانید استفاده نمایید،از مواد براق کننده به هیچ عنوان استفاده نفرمایید.

محل زندگی: این گیاه احتیاج کمی به نور داشته و تحمل آفتاب تابستانی را ندارد. در تمام طول سال بایستی محل زندگی آن حرارتی بیش از 20 درجه سانتیگراد داشته باشد و در زمستان کمتر از 18 درجه نگردد. رطوبت نسبتاً زیاد هوا از احتیاجات اولیه این گیاه زینتی است. احتیاج به نور: بین 500 تا 700

هوای تاریک و یا کمبود عناصر غذایی برگها را رنگ پریده می کند و باعث زایل شدن رگبرگها میشود. در این صورت یا گلدان را به محل روشنتر، اما دور از اشعه مستقیم آفتاب ببرید و یا هر دو هفته یکبار تغذیه مصنوعی انجام دهید.

هوای تاریک و یا کمبود عناصر غذایی برگها را رنگ پریده می کند و باعث زایل شدن رگبرگها میشود. در این صورت یا گلدان را به محل روشنتر، اما دور از اشعه مستقیم آفتاب ببرید و یا هر دو هفته یکبار تغذیه مصنوعی انجام دهید.

نور زیاد، برگها را رنگ پریده می نماید. برای اینکه زیبایی گلدان شما حفظ شود آن را به محل کم نورتری منتقل کنید

در صورتی که مشاهده کردید برگها پژمرده و پیچیده می شوند. احتمال بدهید دمای محیط برای مارنتا سرد است و یا اینکه تشنگی روی آن تاثیر گذاشته است. غبار پاشی در آفتاب هم روی گیاه ایجاد سوختگی می کند.

مارنتا در شرایط رطوبتی بالا رشد خواهد کرد و در زمان تکثیر گیاه باید به این نکته توجه داشته باشید .تکثیر این گیاه به دو روش تقسیم بوته و قلمه گیری، زمانی که گیاه کاملا رشد کرده و انبوه است، می باشد. البته تکثیر از راه تقسیم آسانتر و شانس موفقیت آن بیشتر است. از اواسط تا اواخر بهار خاک را مرطوب کرده و به آرامی گیاه را از گلدان بیرون آورید و به قسمتهای دارای ریشه تقسیم کنید. سپس هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه ۱۱-۹ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید و آن را با کیسه پلاستیکی شفاف جهت تامین رطوبت مورد نیاز گیاه بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، دور از تابش خورشید در شرایط مناسب نوری و در سایه روشن قرار دهید.

در روش قلمه گیری از اوایل تا اواسط تابستان، قلمه هایی به طول ۱۰ سانتی متر را جدا کنید ابتدا در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و به آرامی در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و به روش مشابه با روش تقسیم بوته عمل کنید . بعد از دو ماه کیسه را بردارید و تا زمانی که گیاه کامل شود آن را با کود مایع تغذیه کنید. سپس به گلدانی با قطر دهانه ۱۱ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل کنید.

منبع: nargil.ir

 

 
*******************************

کالاتیا سه رنگ - CALATHEA TRIOSTAR

ارسال شده در قسمت : گیاهان آپارتمانی

نام علمی : Calathea Triostar
خانواده :  
مارانتاسه,prayer plants-Marantaceae
بومی منطقه : 
مناطق گرمسیری آمریکا
نام های دیگر:  
  کالا‌ته‌آ سه ستاره,Calathea Tricolor

 

خصوصیات

اسم علمی این گیاه Calathea Triostar ، ازخانواده Marantaceae می‌باشد. این جنس دارای ۱۵۰ گونه مختلف است که به عنوان گیاهان همیشه سبز دائمی در گلخانه ها پرورش داده میشودند و دارای برگهای بسیار زیبایی هستند.
ارتفاع و گسترش آن به حدود ۵/۱ متر می رسد، برگچه های این گونه، سبز تیره، نیزه ای و یا تخم مرغی باریک می باشد. گل های آزاله معمولا اواسط بهار باز می شوند و به شکل قیفی، به قطر ۵ تا ۸ سانتی متر و به طول ۳ سانتی متر هستند. گل ها به صورت خوشه ای از ۲ تا ۵ گل در انتهای شاخه ظاهر می شوند.
جنس گل صد تومانی معمولاً درختچه های کوچک را شامل میشود و به ندرت درختان بزرگ در آن یافت میشود. کوچکترین گونه های در حال رشد به ۱۰-۱۰۰ سانتی متر بلندی قد میرسند و بزرگترین آنها که با نام giganteum R. ، منتشر شده است، بیش از ۳۰ متر طول دارد.

 

روش نگهداری

این گیاه محیطی با نور سایه روشن در فصل تابستان و روشن در فصل زمستان و دور از آفتاب مستقیم را دوست دارد.
سعی کنید محیط را گرم نگه دارید حداقل از ۱۶ درجه سانتی گراد / ۶۰ درجه فارنهایت به بالا
به عمق ۲ الی ۵ سانتیمتر خاک گلدان را برداشته و کود ورمی کمپوست گیلدا را جایگزین نموده و با خاک سطحی مخلوط کنید.
در صورت جابجایی گلدان معادل ۲۰% الی ۴۰% از حجم گلدان جدید را کود ورمی کمپوست گیلدا و الباقی را با خاک معمولی مخلوط نمائید.
کود ورمی مورد نیاز کالاتیا رامیتوان به میان یک گرم در لیتر هرهفته یک بار از اردیبهشت تا شهریور مورد استفاده قراداد.
اگر برگهای گیاه کالاتیا به طرف پایین خم شوند، درجه حرارت محیط بالا است و هوا خشک می باشد. بنابراین باید گلدان رابه محل خنکتر منتقل کرده و آبیاری و با اسپری آب آن را کاملا مرطوب نمایید.
 

روش ازدیاد

از اوایل پاییز که دوره استراحت شروع می شود و جوانه ها به وجود می آیند. میزان آب را باید متعادل کرد وکود دهی را قطع نمود و درجه حرارت محیط در حدود ۱۰ درجه نگاه داشت. این کار باید تا آغاز گلدهی یعنی اوایل بهار ادامه پیدا کند. برای تکثیر آزاله می توانید از اواخر بهار تا اواسط تابستان، به وسیله یک چاقوی تیز، از ساقه های نیمه خشبی، قلمه های ساقه ای با انتهایی تهیه کنید و در ورمی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. خاک گلدان را کمی مرطوب کنید و برای اینکه قلمه شما آب بافتهای خود را ازدست ندهد، روی آن را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. گلدانها رادر حرارت ۱۶ درجه سانتی گراد و نورکافی نگه داری کنید.
 
*******************************

کالاتیا گورخری - ZEBRA PLANT

 

 

 

ارسال شده در قسمت : گیاهان آپارتمانی

نام علمی : Calathea Zebrina
خانواده :  
مارانتاسه,prayer plants-Marantaceae
بومی منطقه :
 مناطق گرمسیری آمریکا
نام های دیگر:   
 کالا‌ته‌آ

 

خصوصیات

zebrina calathea معمولا به عنوان گیاه گورخر نیز شناخته می شود. این گیاه گاهاً در فصل بهار گل می دهد.
این گیاه بومی جنوب شرقی برزیل است و بلندی آن به ۹۰ سانتیمتر میرسد.
جنس گل صد تومانی معمولاً درختچه های کوچک را شامل میشود و به ندرت درختان بزرگ در آن یافت میشود. کوچکترین گونه های در حال رشد به ۱۰-۱۰۰ سانتی متر بلندی قد میرسند و بزرگترین آنها که با نام giganteum R. ، منتشر شده است، بیش از ۳۰ متر طول دارد.

 

روش نگهداری

این گیاه به نور متوسط، حرارت معمولی، آبیاری متوسط تا زیاد، رطوبت ۷۰ تا ۹۰ درصد و خاک اسیدی احتیاج دارد.
بهترین مکان برای نگهداری این گیاه مکان های نیم سایه آفتاب (درون اتاقی که دارای پنجره های شمالی شرقی باشد) و محل گرم و مرطوب می باشد.
بهتر است گلدان را روی سینی حاوی ریگهای خیس ، قرار دهید.
مخلوطی از خاک هوموسی شامل خاکبرگ ،تورب ،ماسه و کمی خاک باغچه که همیشه مرطوب نگه داشته شوند برای این گیاه مناسب است.
از اردیبهشت تا شهریور ماه هر دو هفته یکبار با کود ورمی مایع با غلظت یک گرم در لیتر تغذیه شود.
به عمق ۲ الی ۵ سانتیمتر خاک گلدان را برداشته و کود ورمی کمپوست گیلدا را جایگزین نموده و با خاک سطحی مخلوط کنید.
در صورت جابجایی گلدان معادل ۲۰% الی ۴۰% از حجم گلدان جدید را کود ورمی کمپوست گیلدا و الباقی را با خاک معمولی مخلوط نمائید.
حداقل دمای محیط برای رشد این گیاه ۱۵ درجه سانتیگراد میباشد.
 

روش ازدیاد

تکثیر آن از طریق تقسیم در فصل بهار و پیش از شروع رشد جدید گیاه می باشد.

 
 
 
 
*******************************
 

مارانتا مِشکی (Maranta leuconeura)

مارانتا مشکی - سامان اقراری - Saman Eghrari - Maranta leuconeura

گیاهی است از خانواده Marantaceae

نور:در سایه ولی در محیطی روشن قرار داشته باشد، اما نور آفتاب مستقیم آسیب می­زند.

دما: رشد در دمای قابل تحمل 30-16 درجه سانتیگراد ولی بهترین دما همان دمای مطلوب اتاق (26-200 درجه) می­باشد.

آبیاری: هر وقت سطح خاک گلدان تقریبا خشک شد (نه خشک کامل) آبیاری شود و حداقل هفته ای دوبار آبیاری شود. زیرا این گیاه و سایر مارانتاها به کم آبی حساس بوده و سریع عکس العمل نشان داده و برگ های آن آویزان می شود و نکته جالب این است که با دیدن این وضعیت وقتی اقدام به آبیاری می کنید، برگ ها خیلی سریع به وضعیت نرمال خود باز می گردند.

خاک: خاک سبک هوموسی (خاک برگ یا کمپوست)

تکثیر: تقسیم ساقه های زیرزمینی یا همان تقسیم بوته در فصل بهار – تکثیر از طریق قلمه و با  استفاده از هورمون ریشه زایی در اوایل تا اواسط تابستان

مارانتا مشکی - سامان اقراری - S. Eghrari - Maranta leuconeura

*******************************

مارانتا



فارسی رایج:مارانتا(بر گرفته از نام Maranta گیاه شناس)

نام انگلیسی: Prayer plant 


نام علمی: Maranta leuconeura


سالهای متمادی مارانتا برای نگهداری در آپارتمان مناسب نمی دانستند ولی اکنون به خوبی با محیط سازگار شده است،
خانواده آن "مارانتاسه" و بومی آفریقا ست،برگها منقوش و گرد است،رگبرگ اصلی به رنگ روشن در آمده و هاله ای رنگین
بخش مرکزی را از سایر قسمتها متمایز می سازد،رگبرگها کاملا نمایان و منظره دلفریبی به برگ میدهند،گیاهی مناسب برای
کاشت گروهی است و مقایسه جالبی در رنگ بو جود می آورد،در سبد آویزان رواج فراوان دارد.

نیازها

نور:نور غیر مستقیم بهترین شرایط نوری برای این گیاه زیبا است،در تابستان سایه را ترجیح میدهد وی در زمستان تمایل به
زندگی در نور بیشتری دارد،از اشعه مستقیم آفتاب بخصوص در ظهر تابستان و از پشت شیشه بیزار است.

دما:در صورتی که اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود تا درجه حرارت 10درجه سانتی گراد مقاومت می نماید
ولی بهترین در جه حرارت حدود 16در جه سانتی گراد ،در درجات نزدیک به 30درجه احتیاج به غبار پاشی دارد.

آبیاری:در هر حال خاک را مرطوب نگه دارید به جز هنگامی که درجه حرارت پایین تر از 10درجه است.آبیاری 2-3بار در هفته در
تابستان و یک بار در زمستان و هر 10روز یکبار در درجات نزدیک به 10درجه سانتی گراد آبیاری پیشنهادی این گیاه دوست داشتنی است.

رطوبت:غبار پاشی روزانه در تابستان و هفتگی در زمستان جهت تامین رطوبت پیشنهاد میگردد،کاشت گروهی و همراه با گیاهان
دیگر در یک گلدان روش جالب در تامین نیاز رطوبتی است ،افزودن آب به زیر گلدان همراه با سنگ ریزه یکی دیگر از راههای تهیه رطوبت پایدار است.

تغذیه:تغذیه با کودهای مایع و یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور و هر دو هفته یکبار با نصف میزان پیشنهادی
از طرف فروشنده یا سازنده در رشد گیاه تاثیر مثبت دارد.

خاک مناسب:خاک باید کاملا سبک باشد،کمپوست بهترین خاک برای این گیاه است.






تعویض گلدان:با شروع رشد در بهار گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض نمایید،مواظب باشید خاک را زیاده از اندازه فشار ندهید و آن را متراکم
ننمایید،در کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر به تعویض خاک سطحی با خاک نو و غنی اکتفا نمایید.

تمیز نمودن برگها:غبار پاشی برگهای گیاه را تمیز مینماید،در صورت نیاز از پارچه و اسفنج مرطوب نیز میتوانید استفاده نمایید،از مواد براق کننده
به هیچ عنوان استفاده نفرمایید.

تکثیر:با تقسیم ساقه های زیر زمینی در بهار میتوان مارانتا را افزایش داد.

نگهداری گیاهان گروه مارانتا مشکل تر از گیاهان کم توقع تر و معمولی خشن است.

دوستان مارانتا فوق العاده حساس هست حتما بهش محبت کنید علاوه بر مراقبتهای جسمی







 
 مارانتا مشکی ☘ Maranta leuconeura 96/2/31 مراقبت: مارنتا به سایه تا نور معمولی، گرمای زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای 70 تا 90 درصد و خاك كمی اسیدی احتیاج دارد. 
 
*********************

کالاتیا اورانتا

کالاتیا اورانتا

کالاتیا اورانتا -  PIN-STRIPE CALATHEA
 
نام علمی : CALATHEA ORNATA

خانواده :  مارانتاسه , MARANTACEAE

بومی منطقه : بومی امریکای مرکزی و جنوبی (کلمبیا ، ونزوئلا)

 نام های دیگر: کالا‌ته‌آ,Striped, Pink-stripe

   نور محیط : متوسط
     آبیاری و رطوبت  : کمی مرطوب
   دمای ایده آل محیط : 30  درجه سانتیگراد
    خاک و تغذیه : مخلوطی از خاک برگ، تورب، خاک باغچه با کمی ماسه
 
 
این گیاه با نام های گوناگونی شناخته می شود : راه راه صورتی، Striped, Pink-stripe, or Pin-stripe calathea همچنین به عنوان گیاهان عابدprayer plants نیز نامیده می شوند
بومی امریکای مرکزی و جنوبی (کلمبیا ، ونزوئلا) هستند ، و برای منظور گیاهان زینتی خانگی پرورش داده می شوند
مشهورترين‌‏ و مقاومترين‌‏ گونه از جنس‌‏ كالاته‌آ كه‌‏ داراي‌‏ دمبرگهاي بلند‏ و برگهاي سبز براق با خطوط سفيد بين‌‏ رگبرگ هاست‌‏
این گیاه به نور متوسط، گرمای زیاد، آبیاری معمولی، رطوبت هوای ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد، کود مورد نیاز کالاتیا رامیتوان به میان یک گرم در لیتر هرهفته یک بار از اردیبهشت تا شهریور مورد استفاده قراداد ،بهترین خاک برای آن مخلوطی از خاک برگ، تورب، خاک باغچه با کمی ماسه می باشد
بهتر است هر چند روز یکبار سطح برگ ها را با اسپری آب مرطوب کنید
این گیاه به سرما حساس است و حداقل دمای قابل تحمل آن در زمستان 16 درجه سانتیگراد است
آفت آنان نیز نوعی عنکبوت می باشد
ازدیاد آن از طریق تقسیم گیاه در بهار امکان پذیر است
***************************************
 
 
 
 

کالاتیا اورانتا - PIN-STRIPE CALATHEA

ارسال شده در قسمت : گیاهان آپارتمانی

نام علمی : Calathea Ornata
خانواده : 
 مارانتاسه,prayer plants-Marantaceae
بومی منطقه : 
بومی امریکای مرکزی و جنوبی (کلمبیا ، ونزوئلا)
نام های دیگر: 
کالا‌ته‌آ,Striped, Pink-stripe

 

خصوصیات

این گیاه با نام های گوناگونی شناخته می شود : راه راه صورتی، Striped, Pink-stripe, or Pin-stripe calathea همچنین به عنوان گیاهان عابد prayer plants نیز نامیده میشوند.
بومی امریکای مرکزی و جنوبی (کلمبیا ، ونزوئلا) هستند ، و برای منظور گیاهان زینتی خانگی پرورش داده میشوند.
مشهورترین‌‏‎ و مقاومترین‌‏‎ گونه از جنس‌‏‎ کالاته‌آ که‌‏‎ دارای‌‏‎ دمبرگهای بلند‏‎ و برگهای سبز براق با خطوط سفید بین‌‏‎ رگبرگهاست.‌‏‎
 

روش نگهداری

به عمق ۲ الی ۵ سانتیمتر خاک گلدان را برداشته و کود ورمی کمپوست گیلدا را جایگزین نموده و با خاک سطحی مخلوط کنید.
در صورت جابجایی گلدان معادل ۲۰% الی ۴۰% از حجم گلدان جدید را کود ورمی کمپوست گیلدا و الباقی را با خاک معمولی مخلوط نمائید.
این گیاه به نور متوسط، گرمای زیاد، آبیاری معمولی، رطوبت هوای ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد، کود ورمی مورد نیاز کالاتیا رامیتوان به میان یک گرم در لیتر هرهفته یک بار از اردیبهشت تا شهریور مورد استفاده قراداد ،بهترین خاک برای آن مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و کود ورمی با کمی ماسه می باشد.
این گیاه به سرما حساس است و حداقل دمای قابل تحمل آن در زمستان ۱۶ درجه سانتیگراد است.
 

آفات مهم

آفت آنان نیز نوعی عنکبوت می باشد.
 

روش ازدیاد

ازدیاد آن از طریق تقسیم گیاه در بهار امکان پذیر است

 

 

 
 ********************
 
 
 
 
 
 
 



:: موضوعات مرتبط: گیاهان آپارتمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 15778
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: